In het landelijke opleidingsplan zijn EPA’s (Entrusted Professional Activity) geformuleerd als leidend principe om een aios te beoordelen in hoeverre deze bekwaam is om het beroep als psychiater uit te oefenen. De opleiding is dus activiteit gericht: de EPA staat centraal.
Een EPA is een professionele activiteit die de psychiater, in de dagelijkse praktijk, op de werkvloer verricht. Van elke EPA is een gestructureerde beschrijving van een afgebakende beroepsactiviteit gemaakt. Het doel is dat de aios zich in deze activiteit, bijvoorbeeld een farmacotherapeutisch consult uitvoeren, gaat bekwamen. EPA’s komen terug in alle stages en stagedoelen, tijdens voortgangsgesprekken en de aios wordt aan de hand van het niveau van functioneren in een EPA beoordeeld en uiteindelijk bekwaam verklaard. 

De ontwikkeling in bekwaamheidsniveaus vormt het uitgangspunt voor de opleiding.
Het oordeel van de opleidingsgroep is leidend in de bekwaamheidsbeoordeling.

Er zijn vijf bekwaamheidsniveau ’s, opklimmend in zelfstandigheidsgraad:

  1. de aios observeert (voert niet zelf uit);
  2. de aios voert een activiteit uit onder directe, proactieve supervisie;
  3. de aios voert een activiteit uit onder indirecte, reactieve supervisie;
    (supervisor is wel snel oproepbaar);
  4. de aios voert een activiteit geheel zelfstandig uit (supervisie en evaluatie achteraf);
  5. de aios geeft zelf supervisie aan jongere lerenden (jongerejaars aios of coassistenten).

Bekwaamheidsniveau 4 is het minimale niveau dat bereikt moet zijn aan het eind van de opleiding: De aios voert een activiteit zelfstandig uit waarbij de supervisor op afstand is. Op een later moment wordt dan geëvalueerd hoe dit is verlopen. 

Er wordt concrete, constructieve feedback aan de aios gegeven, gericht op de leerdoelen en gekoppeld aan de observaties in de klinische praktijk. Door feedback positief te geven ontstaat een stimulerende leeromgeving. De supervisor en aios bespreken wat goed gaat en wat moet verbeteren. De taxonomie van Bloom is hierbij ondersteunend.

Er zijn 10 verschillende EPA’s landelijk ontwikkeld:

  1. Psychiatrisch Onderzoek uitvoeren en een behandelplan opstellen
  2. Een therapeutische relatie onderhouden
  3. Geïntegreerde psychiatrisch-somatische behandeling uitvoeren
  4. Een farmacotherapeutisch consult uitvoeren
  5. Een systeemgesprek voeren
  6. Risicomanagement
  7. Suïcidaliteit beoordeling
  8. Indiceren en uitvoeren van verplichte zorg
  9. Interprofessionele consultvoering en overdracht
  10. Leidinggeven aan een interprofessioneel team.

Bij elke opleidingsstage wordt afgesproken in welke EPA’s doelen zijn om zich verder in te bekwamen en te gaan behalen. De ontwikkeling in bekwaamheidsniveaus vormt het uitgangspunt voor de opleiding. Het oordeel van de opleidingsgroep is leidend in de bekwaamheidsbeoordeling. Zie monitoring en bekwaamheidsbeoordelingen, hoofdstuk11.